Khamis, November 03, 2011

Kalau tak percaya leh try sendiri........

Assalamualaikum wrt wbt..........

peringatan: kalau korang terasa entry kali ni cam pengotor boleh stop baca yek!!
cik dah just nak bagi ilmu yang ustazah bagi masa sekolah dulu jerk..

kejadian ni berlaku tahun 1996.masa tu form 1..subjek pendidikan islam
15 tahun dah pun
ustazah ajar bab beristinjak.korang tau tak ape tu beristinjak?




Apa maksud istinjak?


Istinjak bermaksud membasuh tempat keluar najis iaitu zakar/faraj dan dubur selepas membuang air kecil (yakni kencing) atau air besar (yakni berak). Hukumnya adalah wajib.



kalau kiter nak berwuduk kenala hilangkan bau rase & warna....
dari segi rase & warna tu mmg takde masalah kan..rase tu bukan rase ngan lidah yek.
rase dgn tangan la wei...kan kiter beristinjak menggunakan tangan...huk..huk...

ustazah pun tanyala soalan....camane nak hilangkan bau yang melekat kat tangan tu?......
pahtu kawan2 pakat la bagi jawapan...guna sabun...guna syampu...
dan ustazah kata tetap berbau kan??....kire jawapan sabun ngan syampu tu kurang tepatla....



ni cik dah tanya korang pulak......berbau tak kat tangan korang lepas beristinjak @ basuh berak??
dan jawapan cik dah YE..ada sedikit berbau kalu tak cuci betul2...



jawapan untuk soalan ustazah tadi cane nak hilangkan bau kat tangan selepas beristinjak
sebelum bersuci tu ...alahai basuh berak ler....sila basuh tangan dulu..tangan kiri yek..
sebab tangan kiter ni mempunyai urat2 yang banyak...yang menyebabkan bau melekat kat tangan tu pasal urat tu la...

agak2 korang percaya tak basuh tangan dulu baru basuh anu boleh elakkan tangan berbau?
tak logik erk?kalau tak caye sila terai lepas ni...tak rugi pun ilmu ni...





9 kabo mende gok:

cik Jue Aka Ibu Farisyah berkata... BALAS

info yang baik dan boleh dicuba...untuk pangajaran kita semua

cheqna berkata... BALAS

sharing is caring =)

eT berkata... BALAS

oooooooo...pasal urat eh...hehe...baru tau..thanx cik dah.. :)

r|nA @ ja|j|na berkata... BALAS

info yg sgt² berguna..

intan morsalin berkata... BALAS

lor...baru tau..sib baik cik dah kabo

Cho Zila berkata... BALAS

memang buat gituler sebab dah jadi tabiat dari dulu... baguih infoni...

~aSHa~ berkata... BALAS

ilmu yg bagus ni...

k.sha spjg 'ehem' bukak air...jd tangan sentiasa basah main air...takut xde air.. tu buka paip dulu

e.l.i.s.s.m.i.e berkata... BALAS

oh yer ker. lepas ni boleh la buat ni sebelum basuh berak anak.hehehehe

eynda berkata... BALAS

Info yg bagus...