Selasa, Ogos 24, 2010

Laksa Terengganu

Petang semalam cik dah tak yah masak beria2 la sebabnyer mak mertua dah wat laksa..pernah makan ker laksa teganu nih..okey laksa yang mak mertua buat ni kuahnyer merah...ala macam gulai ikan tu..arwah ma cik dah lu pulak selalu wat kuah putih macam kuah laksam..sejak berkahwin & tinggal bersama mertua la selalu makan kuah merah ni..orang kuala teganu memang wat kuah camni kan..yela 23 tahun cik dah dok kemamang dok jupe pun kuah gini..asik kuah putih jer..kalau ikutkan sama jer cara masak kuahnyer cuma kuah merah tu kena taruk lada & rempah sikit..tapi orang sini ada gak makan ngan kuah putih (ye panggil kuah mentah~santan x masak atas dapur cuma diperah dengan air suam)..dok sedap la pulak makan santan dok masak..
lain orang lain citarasakan..
ni laksa yang pok mertua cik dah beli kat pasar batu 6.RM3.00 sekilo..buatan orang kampung..
dulu2 kalau nak makan laksa beli yang kering tu pastu rebus.sekarang dah senang ada yang dah siap..
kuah pekat yang telah dicampur2 dengan pelbagai bahan.ikan yang membuatkan kuah nyer jadi pekat..kaler dia oren kemerahan..
sape yang suka ulam ulaman inilah dier..tak lengkapla kalau ulam..
perasa tambahan..belacan,garam & cili boh..erm biasa cik dah tambah belacan jer..sedappp..


~laksa ni takleh nak hidang dalam mangkuk nanti ada yang terliur..kui..kui..


8 kabo mende gok:

LYaFRINA berkata... BALAS

sedapnya.. mmg febret lya ni.. suka ltk belacan byk...
tp lya suka mkn y laksa gandum tu. y kelr mcm coklat cerah @ kuing cerah... kaler aper y g2.. lya suka laksa tu

cheqna berkata... BALAS

cheqna dok wehi kuoh merah..cheqna wehi kuah putih..memang sedap..

Ain berkata... BALAS

tengok gini pun terliur doh ni....

ain suka kuoh putih....

laksa penang pun suka jugokkk....

az rina a.k.a jaijina berkata... BALAS

erk, nilah laksa hak idah royak main ye..rina mmg dop penoh makan laksa terengganu ni, dop bese etek..bese makan laksa penang aje, hehehe..

idah @mama izzya berkata... BALAS

lya
idah pun suka belacan..kui..kui

idah @mama izzya berkata... BALAS

cheqna
sama jela cheqna rase dier..tpkan kuah putih ada 2 jenis..santan masak ngan santan mentah..santan masak tu sama cam kuah merah tu ar

idah @mama izzya berkata... BALAS

ain
idah krg sket laksa penang..
tp ttp mkn la..kalau ada bahang belaka

idah @mama izzya berkata... BALAS

rina
hok nila idah royak mareng tu..laksa teganu..org sining makan ngan tangan tau