Isnin, April 22, 2013

Betik Masak Lemak

dah lama tak bersiaran dengan entry masak2 kan...almaklumla bukan teror benor masaknyer...simple2 bolehla..ala yang makannyer kami 4 beranak jugak...nak masak beria2 tunggu hari cuti bolehla...ari keje masak ape yang ada jer..



kali ni cik dah masak betik masak lemak kuning..sebab betik kan kuning2..jadi kuahnya pun mestila kuning jugak..ahaks..tapi bukan masak lemak cili api tau...tapi kan lain negeri lain cara nya..
cik dah ni ikut style negeri terengganu la........



cara pun mudah ajer..yang penting asasnyer mestila ada betik muda..kalau takde betik takdela namanya betik masak lemak kan..kan...santan,bawang merah,kunyit hidup,lada hitam dan ikan yang dikukus tawar dan juga perasa tambahan...ada orang lebih suka guna ikan bilis...tapi cik dah lebih suka letak ikan selayang...manis2 kuahnya dan pekat...bahan2 tu semua tumbuk pastu campur lam santan..sebelum tu betik kena la celur dulu bagi lembut sket...


kalau lama dah tak makan memang sedap menjilat jari la..bila pulak makan berpasangan ngan budu @ ikan masin...makan bertambah nasi..terus rosak niat nak diet kan..kan...






inila rupanya..baru siap masak..asap berkepul2 lagi....tutup api dapur terus snap gambar...present pakai periuk pun boleh..ahaks....
anda suka cik dah lagi suka........



11 kabo mende gok:

mama leen berkata... BALAS

oh sedapnya....

jaja_NorLiza berkata... BALAS

peerrrggghhhhh...terbaik..lame dok makn budu..xdok geng! cik dah jom jadik geng mkn nasik lauk budu!.. ;-) [telan air liur].. :-)

Eliss Mie berkata... BALAS

x pernah lagi masak lemak betik. ni guna betik muda ke ?

cik dah faridah berkata... BALAS

@mama leen
mmg sedap....

cik dah faridah berkata... BALAS

@jaja_NorLiza
beresss..bisa diatur...baru besh ada geng budu....

cik dah faridah berkata... BALAS

@Eliss Mie
ye pakai betik muda....sedap kak

Zee Suhaini berkata... BALAS

ooo mengancam sungguh...lama tak makan masak lemak cam ni...

Salina@IbuAqil berkata... BALAS

Aishhh!! Ptg2 nengok lauk2 gini lapor jadinya.. ;D

izaFiza berkata... BALAS

Bestnya cik dah. Lama dah tak makan. Kecik2 dolu mak masak sokmo. heee..

Riedaffya ibrahim berkata... BALAS

sedap cicah budu..

hainom OKje berkata... BALAS

mula tadi ingat labu masak lemak!