Khamis, Mac 28, 2013

Khasiat Taugeh

kiter panggil cammboh....lenim2 jer panggil taugeh ikut nama asal dia...(ceh ada jgk camtu)..cik dah memang suka makan cammboh....ada orang tak pandang pun sayur ni...sayur low class la...uiii jangan tak tahu cammboh aka taugeh ni banyak khasiat dia..
cik dah biasa goreng sayur campur ngan sayur2 lain..letak last skali..kalu masak jangan lama2...cukup sekadar gaul2 ngan sayur lain..pastu tutup api...
kalu nak sedap lagi..camboh cicah budu la..krup krap bunyinya....wah sedapnyer...kecur liur...


antara khasiat taugeh @ cammboh

1. Cegah Kanser
Taugeh yang terdiri daripada jenis kacang hijau, alfalfa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia yang berkhasiat. Salah satunya ialah kanavanin (canavanine) iaitu sejenis asid amino yang mampu melumpuhkan punca kanser leukimia, usus besar dan pankreas.


2. Baik Untuk Wanita
Taugeh juga mempunyai estrogen semulajadi yang berfungsi sama dengan estrogen sintesis. Estrogen dalam taugeh dapat meningkatkan kepadatan dan susunan tulang, serta mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis). Pengambilan taugeh oleh wanita secara kerap dapat membantu mengelakkan dari kanser payudara, gangguan menjelang haid, simptom pra-menopaus, dan gangguan akibat menopaus.


3. Lebih Subur
Taugeh juga mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita. Pengambilan taugeh oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan lebih baik, begitu juga bagi kaum wanita yang dapat membantu meningkatkan tahap kesuburan.

4. Kurangkan Lemak
Mereka yang berisiko penyakit strok dan serangan jantung disebabkan oleh kadar lemak darah yang tinggi digalakkan mengambil lebih banyak menu taugeh dalam hidangan seharian. Saponi di dalam taugeh akan menghalau ‘lemak jahat’ LDL tanpa mengganggu kandungan lemak baik HDL kerana ketika kacang dicambahkan untuk dijadikan taugeh secara umum, kadar saponinya meningkat sehingga 450%.


5. Buang Kotoran
Taugeh yang mengandungi banyak serat dan air yang berfungsi untuk membuang segala kotoran dalam usus besar. Apabila kotoran dihapuskan, tiada lagi zat dalam kotoran yang dapat diserap tubuh, ia mencegah pengumpulan bahan beracun yang dapat merangsang sel kanser.


6. Lebih Muda
Taugeh juga  padat dengan antioksida kuat yang menghalang tubuh dari radikal bebas perosak sel DNA. Secara kesimpulannya taugeh merupakan sayuran yang boleh membuat kita lebih muda.



kredit :http://melayukini.net

4 kabo mende gok:

cheqna berkata... BALAS

kalu makan sup buh cammboh..sedap weh...makan ngan budu x ajin wat agi..

harnida berkata... BALAS

mkn la wei mmg bgs utk kesuburan dpt sorang lg hehehe..aku lu siap rebus minum airnya sbb xlalu sgt mkn sayur tauge.

Hilmirda Daud berkata... BALAS

Amy suka kalau goreng ngan daun kucai + tahu... makan ngan sambal belacan ngan ikan masin...

Riedaffya ibrahim berkata... BALAS

camboh segar buh dalam mee sup...sedap weii