Sabtu, Julai 28, 2012

Mayat Tak Diterima Bumi Di Pahang

sumber : harian metro 28 Julai 2012

Mayat tidak diterima bumi di pahang

Kisah ini berlaku di sebuah perkampungan kecil di Pahang pada tahun 1973.Ia nya diceritakan oleh Salleh kepada penulis untuk pedoman semua pembaca budiman.

Kisah berlaku di sebuah Pekan yang bernama Kampung Pulau Tawar, Jerantut .Seorang lelaki yang bernama Omar (nama sebenar dirahsiakan bagi menjaga nama baik keluarga tersebut). Omar adalah seorang bomoh di kampung tersebut.

Beliau merupakan seorang bomoh yang agak disegani oleh kerana setiap kali apabila beliau mengubati setiap penyakit yang pelik, beliau akan berjaya.Satu hari diwaktu senja ada seorang budak melalui rumah Omar budak itu adalah Salleh pencerita kisah ini.

Salleh terdengar seseorang sedang bercakap dalam bahasa yang agak pelik dan tidak pernah didengarinya sebelum ini.Salleh cuba mengintai dari celah lubang dinding yang agak usang. Beliau melihat Omar bercakap mengadap sekeping cermin.

Oleh kerana lubang tersebut agak kecil Salleh tidak nampak keseluruhan cermin tersebut. Salleh cuba mencari lubang yang agak besar. Akhirnya dia menjumpai lubang yang lebih besar. Melalui lubang tersebut, Saleh dapat melihat bayangan pada cermin tersebut bukanlah Omar tetapi sekujur tubuh yang sungguh ngeri wajahnya.

Matanya kelihatan tersembul dan pipinya kelihatan berlubang. Tubuh makhluk itu dibaluti oleh kain putih yang berwarna coklat seperti warna tanah. Tiba-tiba Salleh melihat mahkluk itu seperti memandang kearahnya. Bulu romanya meremang. Tanpa membuang masa Salleh terus melarikan diri.

Sampai saja dirumah beliau terus menemui bapanya dan menceritakan kepada bapanya.Bapanya sekadar tersenyum seraya memberitahu ramai orang kampung sudah lama mengetahui perihal Omar. Bapanya mengatakan bahawa Omar menggunakan hantu peliharaannya untuk merasuk orang dan apabila orang tersebut sakit beliau akan datang dan mengubati orang tersebut.

Dengan cara ini beliau akan lebih mendapat duit dan orang kampung akan menghormatinya. Mereka hanya menunggu masa untuk membuktikan pada orang kampung.Pada malam tersebut Salleh berasa seperti tidak sedap badan, tubuhya seperti merasa lemah. Mungkin kerana terkejutkan peristiwa yang dilihatnya tadi membuatkan dia rasa begitu.

Selepas makan malam, Salleh terus masuk tidur. Apabila dia cuba hendak melelapkan mata dia terbau seperti bau bangkai di dalam biliknya. Dia cuba membuka matanya tetapi kelopak matanya berasa amat berat sekali.

Salleh cuba menjerit untuk memanggil bapanya tapi suara tersekat dikerongkong sahaja. Dia cuba membaca ayat suci yang diingatinya.Akhirnya beliau berjaya juga menjerit memanggil bapanya, Sebelum jatuh pengsan.

Apabila Salleh membuka matanya didapati rumahnya penuh dengan orang dan mendengar orang menyebut nama Omar. Dia memandang ke arah bapanya yang sedang menghampirinya sambil tersenyum dan meminta dirinya supaya bertenang kerana segalanya telah berakhir. Dia kembali terlelap.

Pagi besoknya apabila dia tersedar Salleh melihat bapanya berjalan diiringi ibunya dengan pakaian seperti orang ingin ke masjid. Dia bertanya bapanya apa yang berlaku. Bapanya menyuruh salleh bersiap2 utk pergi menziarahi kubur Omar. Salleh terkejut mendengarnya dan penuh dengan persoalan bermain dibenaknya sambil mengorak langkah kebilik mandi.

Sesampainya di tanah perkuburan Salleh melihat orang sedang menggali kubur. Tiba-tiba dia tedengar orang didalam lubang bertempik apa ni!!! Salleh berlari untuk melihat dengan lebih dekat tetapi dihalang oleh bapanya.Salleh melihat beberapa orang dewasa seperti mengangkat sesuatu yang berat dari lubang tersebut.

Sebaik sahaja objek tersebut berjaya dikeluarkan dari lubang tersebut,

Mereka semua terpegun melihat UBI KAYU yang sangat besar.Jadi sesiapa yang ingin beli UBI tersebut bolehlah menghubungi saya di talian bebas tol :

1-800-88-88-88
Kerepek Ubi Pedas - RM 2.00 sebungkus
Kerepek Ubi Masin - RM 2.30 sebungkus
Kerepek Ubi - RM 1.50 sebungkus
Kerepek Ubi Mentah - RM 0.50 sebungkus







jeng jeng..jeng...cik dah pun terkena....
sumber :oh lawak





10 kabo mende gok:

gadisworld berkata... BALAS

ha..ha...ingatkan betul tadi..baca ngan penuh tekun dah tadi.he.he

izz iizza berkata... BALAS

lorrr yer..yer jer baca dengan kusyukknya..terkena sudah..haha

Cendol berkata... BALAS

ciss!!!!!!!!!!mengamuk mengamuk!!!!!cendol mengamuk kerana telah terkena!!ahhh!!!
hahaha dgn penuh amarah cendol telah follow sini =) salam kenal.hihi

Cinta Misteri berkata... BALAS

Salleh!!!!! Owh, kamu yg brsekongkol dgn omar rupanya. Yg kamu pegi bgtau sumer org kg pasal benih ubi tu kenapa? Tengok! Dsbbkn salleh & omar sumer org dh tknk mkn ubi lg, sumer dh betukar ke nasi sbb sumer org dhtau asal usul ubi yg sbnarnya...ubi dh tk jd makanan asasi mcm zaman jepun dulu.

【eh apadah CiM merepek...ni sumer dsbbkn krepek ubi ida】

Yaya Azura aka Naz Azra berkata... BALAS

owh...daku tertipu cik dah oiii.....

mama leen berkata... BALAS

adoiii.... terkena..
dah seram sejuk ni tiba2 cessss

Eliss Mie berkata... BALAS

sabar jerrr laa..hahahaaha

rieda_ffya berkata... BALAS

heheh..jumpa geng sama name erk..salam kenal sis..da follow..tp da kusyuk bace last2 huh...hhihi

cik dah faridah berkata... BALAS

kepada teman2 sekalian yg terkena ..heheh cik dah mitok maaf la yek...sebagaimana korang terkena cik dah pun terkenan sama...

saje nak lawak2 bln pose ni

QasehnyaRania berkata... BALAS

haha,,tipah tertipu sudah ;)