Khamis, September 08, 2011

Puding Karamel Berlapis

Assalamualaikum wrt wbt......

wah dah tegari rupanyer...baru nak tepek entry yek...
balik keje petang semalam cik dah wat puding karamel berlapis
berkurun wasenyer tak buat puding karamel ni...last skali masa mula2 balik dok ngan mertua
4 tahun yang lalu..takde sambutan sangat...orang tua mana makan kuih manis2...
dulu2 orang wat takde lapis,sekarang dah ada yang berlapis yek2
makin kretip orang skg ni

resepi puding karamel cara cik dah yek!!

5 biji telur 
1/2 cawan susu pekat
1/2 cawan air
2 sudu tepung jagung (tak letak pun takpe)
1sk esen vanila
2 sudu besar gula (hanguskan)


****
itu untuk puding karamel biasa
kalu nak buat berlapis pulak

bhn A
3 biji telur 
1/2 cawan susu pekat
1/2 cawan air
2 sudu tepung jagung (tak letak pun takpe)
1sk esen vanila

bhn B

3 biji telur 
1/2 cawan susu pekat
1/2 cawan air
2 sudu tepung jagung (tak letak pun takpe)
2 sb milo / serbuk koko

bhn c
2 sudu besar gula (hanguskan)


cara nak buat dia...
hanguskan gula dulu pahtu 
bahan A tu campurkan kesemua..blend zapps skali..jangan lama2 nanti telu jadi kembang
kukus selama setengah jam
dah masak tu letak pulak bahan B..blend jer zapps skali 
kukus sampaila masak 
sejukkan dulu baru terbalikkan biar gula hangus dok atas
kalu korang rajin boleh buat banyak lapis
tapi cik dah terlebih rajin kan buat 2 lapis jerk

jeng jeng inila hasilnyer..





3 kabo mende gok:

Siti berkata... BALAS

idah, napok sedap sgt. air liur nitik tap-tap doh ni. lame gok doh dok buat puding karamel ni.

cik Jue Aka Ibu Farisyah berkata... BALAS

mana pergi ni hilang dah lama nie....rindu cik dahlah

~aSHa~ berkata... BALAS

tangan cik dah ni mmg menjadi buat kuih muih...