Khamis, November 25, 2010

Serumah bersama 24 kambing


LEDANG: Walaupun tinggal sebumbung dengan 24 kambing milik mereka di Pekan Rawang di sini, sejak 10 tahun lalu, Wahid Husin, 58, dan isteri, Ijah Jaafar, 40, tidak menganggap bau serta kesesakan di dalam rumah kerana kehadiran ternakan berkenaan mengganggu mereka sebaliknya menambahkan lagi keceriaan.

Mereka yang mendakwa sudah biasa hidup sebumbung dengan haiwan terbabit malah tidak sanggup membiarkan ternakan itu tinggal di luar.

“Ada rakan serta jiran mengesyorkan kami melepaskan kambing itu ke luar rumah tetapi kami bimbang hilang dicuri atau mengganggu ketenteraman penduduk,” katanya, semalam.

Wahid yang mendakwa tidak cukup modal membina kandang kambing berkata, sudah lama dia merancang membina kandang berkenaan tetapi hasrat sering terbantut kerana ada lagi perkara penting perlu dilakukan dengan wang yang ada.
Bagaimanapun, Wahid tetap berharap impiannya untuk mempunyai kandang kambing terlaksana.


Menurut Wahid, pada mulanya dia hanya membela dua kambing sebagai haiwan peliharaan tetapi lama-kelamaan membiak hingga mencecah 24 ekor.

“Semua ini bermula selepas saya mengambil keputusan berhenti kerja di sebuah kilang perabot berhampiran dan membela kambing bagi mengisi masa lapang.

“Tidak pula saya jangka kambing dulunya hanya dua ekor kini membiak sebanyak sekarang menyebabkan rumah kami sesak,” katanya.

Pasangan yang masih tiada cahaya mata itu amat menyayangi kambing berkenaan sehingga tidak sanggup menjualnya kepada orang ramai.



p/s~agak2 kalau kiter boleh tak idup cenggitu..ngan kucing pun kadang2 nak bermusuh inikan kambing...orang kata bela binatang ni bagus..murah rezeki..

7 kabo mende gok:

acik mimie berkata... BALAS

dengan kamben ??? aduhhh .. mcm mana tu kan .... heheh

~aSHa~ berkata... BALAS

wah mulianye hati dia..memuliakan binatang dan tak kisah lak tu..

marinahunny berkata... BALAS

hohoho x sanggup den..hahah bagus lah pakcik tu kan..

idah @mama izzya berkata... BALAS

acik mimie
penuh umah pakcik tu ngan kambing..dasyat..

idah @mama izzya berkata... BALAS

asha
tu cara dorg curah kasih syg la..dorg xde anak

idah @mama izzya berkata... BALAS

kak na
bau taik kambing pun kiter dah nak bermusuh..inikan plk bau kambing kan..kan..

kella berkata... BALAS

bagusnya...
pokok pangkal keinginan masing masing!

mama! terima kasih ya! love u lah! :)