Selasa, April 20, 2010

kalau dah ada keturunan

Minggu lepas cik dah dpt berita yg krg menyenangkan,abg cik dah no 5 dimasukkan ke HTAA sbb kencing manis..umur abg cik dah baru 32 tahun..tp alhamdulillah dah kuar pun..2 ari jer kena tahan wad..klau ikut sejarah kuarga mmg ada yg menghidap kencing manis ni..dulu arwah ma meninggal pun sbb kencing manis..my ayah pun ada gak..huhuhu..skg abg ie pulak..ape yg cik dah tahu caner abg ie ni tiba2 kena kencing manis adalah sbb terlalu byk minum air manis..lebih2 lagi skg ni musim panas mmg ah dahaga..cik dah pun kdg blk keje penat2 terkam air manis yg ada dlm peti....huhuhu pas ni kena beringat la...kencing manis ni x kira umur dah..baby pun dah ada yg kena...
penyakit kencing manis ni adalah disebabkan terdapat gula yg berlebihan dalam peredaran darah kiter.. masa cik dah ngandung dulu kena test minum air glukos..uwekkk mmg x tahan..bayangkan satu gelas air manis kiter kena minum..2 jam menunggu seksa giler menahan diri dari muntah...kang tak pasal2 nnt kena ulang...2 kali ngandung 2 kali la kena test...uwekkk..uwekk..alhamdulillah xde masalah..bebas dari kencing manis.... info ni dapat satu web... ~Makanan yang kiter patut elakkan:-
Gula,gula melaka, coklat,jem,madu,sirap,aiskrim,biskut2 yg manis,susu pekat,minuman ringan,gula2 jeli,(alamak dari senarai ni cik dah ni wehi benar ngan susu pekat & eskrem..pasni ni kena kurangkan la)
~makanan yang patut dikurangkan nasi,roti,ubi kentang,ubi keledek,ubi kayu,jus,kelapa,daging kambing,buah-buahan jeruk

~makanan yg boleh dimakan dengan bebas(makan la sepuas2 nyer yek)
serbuk lada,rempah-rempah,serbuk kari,cecair spt jus tomato,limau,sup cair,kopi,teh sayur-sayuran spt kacang pjg,kobis,bawang,timun,lobak merah,kangkong,cendawan,bayam tomato,terung
~kesan2 yg memudaratkan diri akibat kencing manis buta,kerosakan buah pinggang,darah tinggi,penyakit saraf,hilang deria rase kaki & tangan2,tidak sedarkan diri,& maut klau tidak dirawat serta merta so kiter ni beringatla sebelum kena..

3 kabo mende gok:

AYU berkata... BALAS

samalah kita suka sgt minum air manis...jarang sekali minum air masak...lepas ni nak displin jaga makan la...ayah ayu ade kencing manis gak

mama izzya@idah berkata... BALAS

sama2 kiter disiplinkan diri yek...
kat opis wajib 1 kali wat air manis..kat umah tu jrg sgt la..terbiasa minum air masak..terikut2 cara asben..

Siti berkata... BALAS

siti pun kdg2 suka gak minum.mkn yg manis2..kena jaga2 gakkan sebab ayah ada kencing manis...huhu