Selasa, September 28, 2010

Buah Salak Kesukaan Kami

Pernah makan buah salak tak?
pernah tengok buah segar dari ladang tak?
hah ni nak citer sekarang ni musim buah salak 
kat umah ayah cik dah kat Neram 1 tu byk buah ni
kitaorang kan umah felda so belakang umah tu tanah memang luas
masa awal2 ayah menetap kat Neram la ayah tanam pokok salak ni
tapi salak ni tak sama ngan salak yang dijual kat Kole Berang tu
salak kat Kole Berang tu jenis tebal..erm tak silap jenis madu kut..
ye dok cheqna?
salak yang ayah cik dah tanam ni jenis muncung panjang
kulit nipis,warna kulit kuning merah,ada gak yang gelap
ada yang manis,masam kelat,bau macam buah nangka pun ada
tiap kali balik neram tak sah kalu Somi cik dah tak serang belakang umah..
pegi cek buah salak masak ke tak lagi
tapi kebiasaan salak umah ayah cik dah start masak dalam bulan 7
kire time raye tu sedang elok sangat ar masak
kami adik beradik wat balik berguni guni beras
penuh bonet
sebab rasenyer manis masam
seme orang suka
kakak ipar cik dah pun ada jual at Cheneh tu

ini buah yang baru amik kat pokok..masih berduri2..
sape yang tak reti nak kupas kulit salak ni pasti tangan bercalar dan berdarah
tapi untuk senang makan cik dah siap goyang2 kan buah salak ni dalam bakul
buah salak yang dah siap di goyang2 kan..
rase tak puah makan buah salak ni kalu manis..


14 kabo mende gok:

az rina a.k.a jaijina berkata... BALAS

hehe, rina tak pernah makan yg mentah gini..tp kalau yang dah dibuat jeruk tu pernahlah..

Zaidah berkata... BALAS

selalu makan yang dah dibuat jeruk....sedapkan...

Ain berkata... BALAS

cik dah anak peneroka erk, sama la kita....

kat belakang rumah mak ain (felda kerteh 2)pun ada jugak tanam pokok salah, tapi tak la banyak. dalam 5-6 pokok gitu....

cukup la untuk makan anak beranak.

idah @mama izzya berkata... BALAS

rina
yg jeruk tu salak madu kut..isi keras sket..tp time terliur idah beli gak jeruk salak..

idah @mama izzya berkata... BALAS

kak zaidah
jeruk sedap buah yg fresh lg sedap

idah @mama izzya berkata... BALAS

ain
a'ah idah anak peneroka neram
blkg umah byk sgt2 pokok salak ni..tumbuh sendiri pun ada..

|| a - j . E . E || berkata... BALAS

bila kawen dengan orang kelate baru kenal buah salak nih... hehehe

hari tuh MIL buat air buah salak nih.. sedap sangat :)

tp memang selalu luka la jari2 bila kopek buah salak nih... :P

mai a.k.a ibu leya berkata... BALAS

sedapnyer buah salak nie.. mai suka makan yang mentah2 cam gini.. sedap sangat walaupun kekadang tu terasa cam kelat2.. tapi memang fav.. member kat opis ni pun kalau dia balik kg hubby dia, selalu bawak seguni utk bagi kat member2 opis yang lain..

bestkan kalau ada kebun sendiri.. nak makan amik jer.. :)

idah @mama izzya berkata... BALAS

ajee
air buah salak idah x pernah minum pun
mkn buah ajer..hik..hik

idah @mama izzya berkata... BALAS

mai
untung sape ada buah salak ni..kalu jual laku sgt2..

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ berkata... BALAS

bestnyer..
tp tiap2 thn dpt mkn free, berkilo2 sapa naik luga. opis sy wat pengeluaran pokok salak, dorang nk biji saya jd isi kitorang pakat makan la.. cikke sapa.. :P

idah @mama izzya berkata... BALAS

hahha..mmg luga pong kalu mkn byk..
wah besh ar mesti ada pokok salak kacuk ork

zue @ annaleeya berkata... BALAS

mmg sedakkk... blakang umoh pok tue kat neram pong banyok gok...

idah @mama izzya berkata... BALAS

org neram memang suka tanam pokok salak..huhuh..kalu dok pandai jaga semak giler ngan duri